Trænger dit PLC til en ordentlig omgang god litteraturformidling? Den slags anbefalinger, der virker? Altså hvor det er børn, der anbefaler til børn?
Overordnet handler det om:
at få børnene til at finde deres yndlingsbøger eller de bøger, som de synes, deres venner skal læse.
at sætte børnene i gang med at være kreative, så de via rekvisitter kan videreformidle deres læseoplevelser på en opsigtsvækkende måde.
at lave en lille fernisering til sidst, hvor børnene kan invitere en anden klasse ned på PLC og se deres udstilling.
Inspirationsdrejebog trin for trin:
Find en klasse, der skal lave udstillingen og en anden klasse, der skal til fernisering på den.
Eleverne kan evt. på forhånd have læst den bog, de vil anbefale. Ellers finder de en bog på PLC, som de vil anbefale. Hver elev skal finde én bog.
Hver elev skal kigge på sin udvalgte bog og tænke over, hvad der er særligt ved den
Hvad handler den om?
Hvilke temaer tager den op?
Hvem er hovedpersonen?
Foregår den et særligt sted?
Hvad karakteriserer bogen (Fx er der en robot, der terroriserer? En hund, der kan tale? Et hus lavet af pandekager?)
Hvordan var det at læse bogen (”Jeg skreg af grin!”, ”Jeg turde ikke læse slutningen, så uhyggelig var den” eller ”Jeg græd og græd, den var så sørgelig”)
4. Ud fra de karakteristika, eleverne finder i deres bog, skal de lave noget kreativt ud af fx karton, piberensere, mosgummi, klistermærker og måske tegne eller skrive noget, der passer til bogen.
5. Eleverne udstiller deres bøger sammen med deres kreative rekvisit.
6. Til ferniseringen kan man evt. servere lidt snacks. Hver elev kan fortælle om sin bog og om, hvorfor han/hun har lavet netop den rekvisit.